بحر المیت کجاست؟

بحر المیت کجاست؟

 

دریای مرده یكی از شگفت انگیز ترین مناطق آبی در جهان است شاید این نام كمی عجیب باشد ولی هیچ دریای دیگری در جهان وجود ندارد كه اینقدر نامهای گوناگون داشته باشد.برای اولین بار نویسندگان یونان قدیم این دریا را «دریای مرده»نامیدند.عبری ها آنرا «دریای نمك» و نویسندگان عرب این دریا را «دریای بدبو» نام نهادند.

در حقیقت این مکان دریاچه ای است بزرگ،شور و باریك كه بین كشور اردن واسرائیل در کرانه باختری رود اردن قرار گرفته است.دریای مرده پست ترین منطقه آبی در جهان است.سطح این دریا در حدود 1300پا پائین تر از سطح دریا است.قسمت جنوبی آن خیلی كم عمق ولی در قسمت شمالی عمق آن در حدود 1300پا می باشد. ارتفاع گودترین نقطه آن 422 متر کمتر از سطح دریا است. بیشترین عمق آب تا کنون از 378 متر بالاتر نبوده است. 67 کیلومتر طول و 18 کیلومتر عرض دارد. حجم آب دریاچه 810 میلیون متر مکعب است. این دریاچه با 33.7% غلظت مواد محلول شورترین دریاچهٔ دنیاست. به دلیل ارتفاع پایین این منطقه از سطح دریا، پساب کشاورزی و پساب ناشی از خاکشویی مناطق دورتر به صورت چشمه هایی در کف این دریاچه به آن وارد می شود. پساب های کشاورزی حاوی مقدار زیادی املاح معدنی هستند. 

هیچ رودخانه ای از این دریا جریان پیدا نمی كند،ولی رودخانه اردن از شمال ونهرهای كوچكی از ارتفاعات اطراف به آن می ریزند.فقط از یك راه آب اضافی این دریا به خارج منتقل می گردد و آن هم از طریق تبخیر است.دریای مرده شورترین منطقه آبی در جهان است.آب آن 6مرتبه از آب اقیانوس شورتر است!آب معمولی اقیانوس در حدود6-4درصد نمك دارد ولی دریای مرده محتوی 25-23درصد نمك می باشد!

اگر شما این آب را بچشید،نه تنها شور است بلكه امكان دارد شما را مریض كند زیرا كلرید منیزیوم در آب آن محلول است.ضمنا به علت كلرید كلسیم كه در آب این دریا وجود دارد خیلی صاف و روغنی دیده می شود.


مقدار زیادی مواد معدنی در آن متمركز گردیده كه انسان در هنگام شنا در این دریا به حالت شناور روی آن باقی مانده و سر و شانه های او پیوسته بیرون از آب قرار می گیرند! تبخیر گسترده و ورود دائمی آب شور باعث بالا رفتن شدید غلظت آب و جرم حجمی آن شده است، به نحوی که انسان در این آب شناور می ماند.

هیچگونه حیوانی نمی تواند در دریای مرده زندگی كند.رودخانه اردن كه به این دریا می ریزد با خود مقداری ماهی می آورد،ولی ماهیها هم مرده و طعمه مرغان دریایی می شوند. 




:: موضوعات مرتبط: جغرافیا , ,
:: برچسب‌ها: گروه علوم اجتماعی بروجرد , بحرالمیت , دریای مرده , پست ترین جای زمین , dead sea , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : روزبهانی
تاریخ : پنج شنبه 23 آذر 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: